Automata váltók története az 1950-es évektől kezdve

Automata váltók története az 1950-es évektől kezdve

szerkesztette Buzási Éva

Folytatva a múltkori cikket, megnézzük, hogy hogyan is fejlődtek az automata váltók az 1950-es évektől kezdve.

A korábbi bejegyzésünkből már láthatóvá vált, hogy az autógyártás mindent megtesz azért, hogy a legnagyobb teljesítményt nyerje ki a motorokból és tegye azt a lehető legkényelmesebben módon.

Sebességváltókra ugyan mindig is szükség volt azonban a manuális módozat elhagyásán már egészen az 1900-as évek eleje óta dolgoznak. A korai feltalálók között két magyart is említtettünk, Galamb Józsefet és Bíró Lászlót.

Mindkét szakember sokat tett azért, hogy a váltók elnyerjék mai állapotukat. Az igazi áttörések azonban az 1950-es évektől kezdődtek.

Az elektronika megjelenésével pedig már szabad volt az út a mai technikához. A mai váltó olyan hajtómű, amely a nyomatékot és a fordulatszámot fokozatonként, illetve fokozatmentesen képes megváltoztatni az autó szükségletének megfelelően.

CVT és az elektronika megjelenése

A fokozatmenetes váltó (CVT Continuously Variable Transmission) az 1950-es években került piacra. Kezdetben repülőgépek generátorainál alkalmazták. Működését tekintve végtelen számú fokozat található rajta mivel a nyomaték átadása nem fogaskerekekkel működik, hanem különféle átmérőjű acél ékszíjtárcsákkal.

A fokozatok hiánya miatt a vezetési élmény kevésbé volt élvezetes, ez a technika nem is igen terjedt el akkoriban. Érdekesség, hogy néhány gyártó manapság ezen az elven tervezi az összes hibrid autóját. Az igazán nagy áttörés a mechanikus működést felváltó elektronika megjelenése volt.

Az elektronikus vezérlés egyik nagy előnye, hogy a sofőrnek lehetősége nyílt kiválasztani a fokozatot így ő is „beleavatkozhatott” a folyamatba.

Míg régen 3-4 fokozatból álltak az automata váltók, addig ma már 11 fokozatú váltó is előfordulhat. Minden az optimális fordulatszám eléréséhez igazodva. Manapság a váltók lehetnek fogaskerekesek, hidrodinamikusak, hidrosztatikusak, szíjhajtásúak vagy akár lánchajtásúak.

A közhiedelemmel ellentétben az automata váltók nem fogyasztanak többet. Árát tekintve jóval drágább, mint egy manuális váltós autó. Sajnos ugyanez érvényes a szervizre is.

Azok számára pedig, akik még mindig a hagyományos váltóval rendelkező autókat kedvelik, különböző váltószoknyákat és gombokat kínál a peppi.hu webáruház.

Szólj hozzá

$1 Nap
$2 Óra
$3 Perc
$4 Másodperc
{"en":"New","fr":"Nouveau"} {"en":"Best Selling","fr":"Best Selling"}