Kézi sebességváltó

Az autó motorja jár, maga a gépjármű viszont áll (feltéve persze, hogy üresben van a váltó). A motor és a kerekek között szükségünk van tehát valamiféle kapcsolatra, mégpedig olyanra, ami bontható. Ezt a feladatot szokta végezni a tengelykapcsoló, vagy más néven a kuplung. A váltó fokozataival állíthatjuk be az optimális fordulatszámot. Ahhoz, hogy szakszerűen váltani tudjunk, a kuplung benyomására van szükség, hogy átmenetileg megszüntesse nekünk a kapcsolatot a váltó és a motor között.

A váltó nyújt segítséget abban, hogy a motor ne fulladjon ki túl hamar. A fogaskerekeken múlik, hogy pontosan hányadik fokozatban is haladunk.

Kézi sebességváltó

Hogyan kell ápolni, kímélni a kézi sebességváltót?

  • Először is, érdemes kerülni a nagy fordulatszámon való vezetést, mert sok esetben működés közben túlmelegszik a váltó.

  • A sofőrök által elkövetett gyakori hiba az, hogy a tengelykapcsoló-pedált nem megfelelően használják. Még ha a sebességváltó lehetővé is teszi a fokozatváltást a pedál részleges nyomása után, időt kell adnunk a fokozatok megfelelő beállítására és az új helyzetbe lépésre való felkészülésre. Éppen ezért, teljesen nyomja le a tengelykapcsoló pedált és csak ezután váltson sebességet. Ha ezt a szabályt nem tartjuk be, kockáztatjuk a komoly, jelentős meghibásodást.

  • Kerüljük a fokozatok csökkentését, ami a gyújtás lekapcsolását eredményezi. Például, ha nagy sebességgel - 80 km/h - haladunk, és második fokozatra kapcsolunk, akkor a gyújtás leáll, ami a motor magas fordulatszámának elérését eredményezi és a jármű nem fog gyorsulni. Ez a sebességváltó és a tengelykapcsoló hatalmas túlterhelését eredményezi. Ezen kívül a vezérműszíj megugorhat, és súlyos motorhibát okozhat.

A fent említett elvek alkamazásával csökkentjük a különféle károsodások, meghibásodások kockázatát.

Olaj

Olajcsere vagy nem csere?

A kézi sebességváltókat széles körben rendkívül strapabírónak tartják, és a legtöbb gyártó nem javasolja vagy tanácsolja az olajcserét. Érdemes azonban megtenni.

Mikor?

A sebességváltóban az olajcserére a legalkalmasabb idő 100 000 km megtétele után van. Amikor eljön az idő, és rászánja magát a lépés megtételére, ne felejtse el kiválasztani a megfelelő olajat! Ne feledje azonban, hogy ha nem biztos a járműve futásteljesítményének megbízhatóságában, és nincs információja a korábbi esetleges olajcseréről/olajcserékről, akkor jobb, ha nem tesszük meg!

Miért?

Mert komoly hibához vezethet és magas javítási költségeket eredményezhet.

Írj kommentet